Dnes nás čeká další mostní stavba. Tentokrát je určená jen pro pěší a cyklisty a má za sebou nečekaně dlouhou historii a poněkud smutnou současnost a nejistou budoucnost. Stavba, která překlenuje řeku Mži, dnes začíná na parkovišti a končí prudkým ohybem před čtyřproudou dálnicí. Zároveň je to však krásná nýtovaná konstrukce, kolem které se dá krásně odpočívat a nabízí vstup na jednu z nejlepších náplavek Plzně.
Pojďme se společně projít po Lochotínské lávce. Ta Kdysi bývala velmi důležitou spojnicí a společně s Rooseveltovým mostem tvořila přímé spojení centra města s Lochotínem. Po stavbě mostu generála Pattona a hlavně po brutálním odstranění sadů pátého května v osmdesátých letech dvacátého století, se však lávka ocitla tak nějak bez jednoho konce. Dnes spojuje podivnou zbytkovou oblast s parkovištěm pod mostem generála Pattona a centrum města. Tedy pokud máte dostatek času a pevné nervy, protože musíte nejdříve dojít až na Rooseveltův most a teprve poté do centra.
Ale zpět k samotné lávce. Byla vystavěna v roce 1883 a jedná se o opravdu esteticky kvalitní stavbu. Železnou nýtovanou konstrukci dodala firma L. G. Bondy, synové v Praze. Mostní pilíře jsou od stavitele Káby. Lávka ve své původní podobě pohodlně sloužila téměř 50 let. Pak ale v letech 1929 – 30 přišla regulace řeky Mže a bylo nutno lávku prodloužit. Nové pole dodala mostárna plzeňské škodovky. S prodloužením přišla také nutnost lávku rozšířit. Dnes bychom jisto jistě lávku zbourali a nahradili ji kompletně novou. Dříve se použilo vše, co ještě mohlo dobře sloužit dál a lávka se přestavěla tak, že se i po rozšíření o metr a půl zachoval její vzhled.
Pokud těmito místy procházíte nebo projíždíte na kole, možná jste si už kolikrát říkali, co je ta divná bouda u lávky na straně od centra města. Věčně počmáraná, často totálně vypleněná anebo plná odpadků. Možná se budete divit.
Tato stavbička, pevně zdolávající nepřízeň svého osudu je bývalou hydrologickou stanicí. Byla zde postavena během oné regulace řeky. To znamená, že brzy oslaví kulatou stovku. Neuvěřitelné. Kdysi býval uvnitř hydrograf, tedy přístroj na měření vodního stavu. Mnozí chodci neodolali a přes okénko sledovali, jak mosazná ručička s perem neúnavně zakresluje výšku hladiny vody. Stanice byla zrušena v roce 1979 a od té doby chátrá a čeká na lepší zítřky. Snad se jich někdy dočká.
I samotná lávka čeká. A to na možnost převést opět lidi přímo do centra města a ne pouze na druhý břeh řeky. V minulých letech se objevily různé nápady a studie, jak tento problém vyřešit. Žádný návrh však nezahrnoval tuto krásnou historickou lávku a počítá se tak s jejím odstraněním. Stará lávka by sice měla být možná použita někde jinde, ale není to po téměř 150 letech v centru města škoda? Vždyť přesně vystihuje naší slavnou průmyslovou historii.
Zajímavé odkazy:
Lávka v památkovém katalogu
Návrh nové lávky v Plzeňském deníku