Právě si prohlížíte Plzeň známá neznámá: Na Karlov

Plzeň známá neznámá: Na Karlov

Třetí pokračování letní minisérie krátkých výletů přímo po Plzni a blízkém okolí vás vezme na místa, která byste možná dobrovolně nikdy navštívili. Nicméně i ta jsou součástí města, a když se správně zvolí trasa, mohou vám ukázat velmi zajímavá zákoutí. Pojďme tedy na jedno z nich.

Délka: 3 700 metrů
Trasa: https://mapy.cz/s/josonokunu

Tento výlet není pro každého, ale ukáže vám řadu zákoutí města, o kterých se v turistických příručkách nedočtete. Čeká nás industriál, nečekaný kus divoké přírody, pěkný výhled, zajímavá čtvrť a celou výpravu zakončíme v příjemném prostředí Slovanského údolí.

Začali jsme u bývalé 5. brány Škodových závodů a podél náročně architektonicky pojaté ohradní zdi od architekta Ludwiga Tremla jdeme ke Karlovu. O ohradní zdi kolem Škodovky máme natočený díl, tak na něj koukněte.

Za zdí je sídlo Škody transportation a zkušební trať pro vlaky, tramvaje i vozy metra. My ale už přicházíme na Karlov. Na Karlově je dnes zejména depo dopravních podniků, kde parkují autobusy a trolejbusy a zároveň tam probíhá jejich údržba.

Současná podoba okolí depa je značně divoká a stále se zde dají najít nenápadné stopy po bývalé dělnické čtvrti, která tu vznikla na počátku dvacátého století. Zbyla po ní třeba zarůstající asfaltová cesta a okolní rumiště je jak stvořené pro natočení nějakého westernu. Dalšími památkami je bývalá sokolovna, která dnes slouží jako nabíjecí stanice a bývalá restaurace Karlov.

Po prohlídce Karlova musíme ještě chvíli jít kolem hlučné Borské ulice, ale kdo to vydrží, čekají jej scenérie možná nečekané.

Ulice Ke Karlovu byla ještě před dvaceti lety důležitou ulicí k výpadovce na Domažlice, či rozvíjejícím se borským polím. Ruch tu tehdy byl značný. Dnes tu jezdí zejména nákladní auta místní betonárky. Pozůstatkem na kdysi čilý industriální ruch rozvíjejících se Škodových závodů je produktovod, který vede podél celé ulice. Vytváří neopakovatelné scenérie, za kterými jezdí turisté do Manchesteru, či do Kladna.

Celý prostor kolem ulice Ke Karlovu prodělal v druhé polovině dvacátého století neuvěřitelné proměny. Ještě v roce 1956 zde byly polní cesty a pole. Nicméně už zde stál areál kasáren u borského letiště a také je hezky vidět čtvrť Karlov. Zásadní proměna proběhla na konci sedmdesátých let, kdy se do tohoto prostoru rozšila rozvojová oblast Škodovky. Na severu probíhala výstavba hal jaderného strojírenství a na jihu vznikla řada dočasných provozů kolem kasáren a výstavby Škodovky. V devadesátých letech tu ruch ustal a přesunul se na Borská pole, kde vznikla nová průmyslová zóna.

Dnes je tu opět živo. Na rozsáhlých pozemcích vzniká nová továrna obludných rozměrů, kde se budou vyrábět plechovky na chlazené nápoje. My už jsme mezitím dospěli k areálu bývalých kasáren.

O kasárnách bývalého leteckého pluku na Borech odbočíte do nenápadné uličky. Odbočka k další cestě vypadá sice jako vstup do nějakého areálu, ale je to ulice a vede k velmi zajímavé pěšině. Hned poté, co odbočíte, minete dnes již nepoužívané koleje, které vedly od vlečkového seřadiště ve Škodovce k areálu bývalých kasáren. Vlečku ostatně nepotkáváme naposledy.

Z šedé a prašné oblasti plné hal najednou vstupujeme do zelené oázy, kde dojem kazí pouze plot, který ohrazuje cestu z obou stran. Právě totiž procházíme areálem Škodovky, ačkoli se sem závod rozšířil až v šedesátých letech dvacátého století. Jdeme sem hlavně kvůli jednomu zajímavému mostu, který zcela výjimečně nabízí legální pohled do areálu bývalé Škodovky.

Nad bývalým seřadištěm škodovácké vlečky byl v šedesátých letech postaven most pro pěší, který umožňuje spojit borská pole se Zátiším. Zná ho jen málokdo, ale je to pěkné místo s výhledem na bývalý závod. Z lávky jsou totiž pěkně vidět komíny továrny, a když opadají listy, je výhled ještě lepší. Nicméně zdejší zeleň je také zajímavá. Schovaná za ploty, naprosto v klidném prostředí a bez narušování člověkem, se tu vyvinul zelený ostrov uprostřed města.

Jakmile přejdete most, tak se jako mávnutím kouzelného proutku ocitnete v klasické příměstské zástavbě domků. Právě jsme došli na Zátiší. Po překonání Domažlické ulice se ocitnete v právě dokončovaném sídlišti. Město zde postavilo 18 nových domů se 190 byty pro seniory, hendikepované a jinak sociálně znevýhodněné lidi. Poslední z nich budou dokončeny v září. Původní čtvrť Zátiší byla také zajímavé a chystáme o ní natočit díl.

Poslední část cesty vás zavede k pěšině, která vám umožní překonat trať na Domažlice. Průchod pod tratí je sice úsporný, ale alespoň si člověk odnese nějaký zážitek

A už nám zbývá jen pár kroků do Slovanského údolí. Klidové oblasti, kde si můžete dát svačinu a zakončit náš průzkumný výlet.

Napsat komentář