Právě si prohlížíte Plzeň známá neznámá: Nádraží s muzeem

Plzeň známá neznámá: Nádraží s muzeem

Míříme opět do Křimic! Tentokrát se vypravíme na místní nádraží, které není obyčejným nádražím, ale stavbou s řadou zajímavostí a také muzeem!

Díl si můžete pustit zde.

Říkáte si, co vám chceme ukazovat na obyčejném nádraží… ale nádraží v Křimicích skrývá nejedno tajemství. Čeká nás tak například muzeum, ale i průzkum podzemí!

Nejdříve ale trocha historie. Železnice do Chebu byla otevřena v roce 1872 jako trať císaře Františka Josefa. V Křimicích tehdy zastávka nebyla. Nejbližší stanice byla až zastávka Touškov – Kozolupy. Nicméně k touškovské stanici přináležející strážní domek, dnešní číslo 82 sloužil pro prodej jízdenek a sem tam i v Křimicích zastavil nějaký osobní vlak.

Křimice si na pořádnou vlakovou zastávku počkali velmi dlouho. Zase ale díky tomu mají architektonicky netradiční nádraží. Budova byla otevřena při velké slavnosti 5. června 1925. Tehdy vznikla samotná staniční budova, kterou vybudovala firma Františka Fína. A rovnou s nádražím byla postavena také pěkná obytná budova. Ta tehdy vyšla na úctyhodných 480 tisíc korun.  Díky době vzniku tu tak můžeme obdivovat krásnou, poměrně moderní a členitou stavbu s kombinovaným režným a omítaným zdivem. I přes zašlost fasády ukazuje, že tehdejší Křimice měli výborný dobový vkus. Jedná se o jedno z nejkrásnějších nádraží na trati. Ano, ty ulámané balkóny svědčí o těžkém osudu, ale třeba se jednou dočká nějaké citlivé rekonstrukce.

Původní stanice byla však o něco kratší, než je tomu dnes. Když porovnáme historické fotosnímky prostoru zdejšího nádraží, vidíme, jak se postupně místo měnilo. V roce 1938 je zachycena budova stanice i obytná budova. Tento stav vydržel do roku 1961, kdy fotosnímek zachycuje rozestavěnou přístavbu nádraží. Tehdy se trať modernizovala, vzniklo nové nástupiště a také podchod k nádražní budově. Stavělo se velmi dlouho a rozšířená staniční budova byla otevřena až v roce 1965. Takto vydržela stanice až do roku 2006, kdy začala výstavba koridoru. Na snímku z roku 2008 už je uspořádání stanice takové, jaké ho známe dnes. Novodobá přístavba s předchozí stavbou nenápadně splynula a vytvořila kompaktní celek.

Od té doby se však přeci jen něco změnilo. Staniční budova byla zavřena … překvapivě však nezůstala prázdná. Lístky na vlak si tu sice nakoupíte, ale zase zde bylo otevřeno muzeum s výbornou dostupností! V bývalé čekárně a kanceláři je dnes nečekaně bohatá expozice, která nabízí nepřeberné množství různých exponátů. Od sbírky obalů historické drogerie, přes historii Křimic a třeba parádní model křimického zámku, až po stará rádia, motorky a rozsáhlou expozici věnovanou konci druhé světové války. Dá se tu strávit hodně času.

My jsme se sem dostali díky starostovi Vítu Mojžíšovi, který také stál u vzniku tohoto muzea. Společně s místními nadšenci dokázal dotáhnout vznik muzea, které vznikalo několik let. Slavnostně bylo otevřeno 4. června 2022 a je neotřelým cílem výletu.

Například aktuálně je tu výstava věnovaná době císaře Napoleona. Otevírací doba je celkem příznivá.

Nyní přichází čas na slíbené sklepy. Ty mi objevujeme rádi. V běžně nepřístupných prostorech se nachází velmi dobře zachovaný letecký kryt, který je v takovém stavu, že by stačilo omést pavučiny a je ihned připraven k použití. Našli jsme tu záchranné pomůcky a taky krásně zachovaný ručně poháněný systém dodávky čerstvého vzduchu. Jsou tu i umývárny a záchody a také ne úplně čisté prostory po bývalé kotelně. Prostor si úplně říká o rozšíření o další muzejní expozici. Ale to už nechme na křimických.

Související zajímavosti:
Facebookové stránky muzea Křimice

Napsat komentář