Právě si prohlížíte Plzeň známá neznámá: Tyršův most

Plzeň známá neznámá: Tyršův most

Tyršův most je technickou památkou! A tak jsme se na něj podívali blíže. Výjimečnost této konstrukce tkví v pokrokové technologii použité pro její stavbu. Most byl totiž celosvařovaný, což v době nýtovaných mostů a kratších betonových konstrukcí byl nečekaně moderní způsob stavby! Ozvěna dob, kdy i Plzeň stíhala světové technologické trendy.

Plzeň měla totiž Škodovy závody, které sledovaly moderní trendy a kde už v roce 1931 vytvořili v té době největší celosvařovaný most. Znáte jej pod názvem tobogán. Přitom teprve v roce 1927 vznikl vůbec první malý svařovaný most v Polsku a už o čtyři roky později se ve Škodovce na první pokus vařily takoví giganti jako tobogán, či Tyršův most. Autorem obou plzeňských mostů je inženýr František Faltus ze škodovácké mostárny.

Ale zpět k Tyršovu mostu. Oproti tobogánu, který je dodnes odložený ve zbytku škodováckého areálu, je tento krasavec v něčem jiný. Nosná konstrukce je tvořena dvěma svařovanými oblouky, na nichž pak tenké ocelové sloupky nesou mostovku. Ve své době byl tento most zařazen mezi pět nejodvážnějších mostních staveb světa. Dále si nese titul prvního obloukového celosvařovaného mostu světa.

Pojďme si pomocí čísel most popsat. Oba svařované nosné oblouky jsou od sebe vzdáleny 6,3 metru. Jejich rozpětí je úctyhodných 50,6 metru. Vzpětí oblouků je 10,4 metru. Celková délka mostovky je pak 88 metrů.

Pokud se ptáte, o co je tak lepší na konstrukci svařované, než nýtované, tak dobový tisk vyzdvihoval zejména ušetřený materiál. Konstrukce Tyršova mostu vážila jen 111 tun, což je zhruba o 20% méně, než kdyby ta samá konstrukce byla nýtovaná. Mezi další výhody pak také patří menší časová náročnost stavby a tedy úspora nákladů.

V současnosti však most vypadá o poznání jinak, než v době výstavby. V roce 1995 byl totiž rekonstruován tak nevhodně, že z původního mostu zbyly jen dva svařované oblouky a dva opěrné pilíře. Původní most měl obě krajní pole betonová, což výrazně působilo na estetiku mostu, kde například pilíře byly protaženy až do subtilního zábradlí. Místo všech detailů a okras dnes na konstrukci mostu je jen velká ocelová mostovka.

Zajímavé odkazy:
Tyršův most na památkovém katalogu
Tyršův most na Plzeňském architektonickém manuálu

Napsat komentář