Právě si prohlížíte Plzeň známá neznámá: Most Generála Pattona

Plzeň známá neznámá: Most Generála Pattona

Most, který spojuje centrum města se severním předměstím je možná nejdůležitější dopravní stavbou Plzně. Dnes si bez něj jen těžko můžeme představit dopravu ve městě. Nicméně je to také stavba, která rozervala město vedví a udělala z historického jádra odříznutou enklávu oddělenou silnicí dálničních proporcí. Co všechno tato stavba skrývá za příběhy, si ukážeme v dalším dílu série Plzeň známá neznámá.

Most byl otevřen v roce 1972 pod jménem Most Antonína Zápotockého. V rámci otevření se dokonce hrála v plzeňském divadla hra od jmenovaného prezidenta.  Samotné otevření však bylo až koncem dlouhého příběhu tohoto mostu, který se začal odvíjet v roce 1949, kdy byl schválen nový upravovací plán města. Tento upravovací plán počítals demolicí prakticky celého města a jeho rozdělením a zároveň spojením pomocí rozsáhlých autostrád a mimoúrovňového křížení. Město, které bylo postaveno na urbanismu takzvaných funkcionalistických měst, mělo umožnit především přepravu z různých koutů města, který každý byl zaměřen své funkci. Obyvatelé tak měli z obytných sídlišť jezdit do oblastí věnovaných průmyslu, obchodu, anebo službám.

Z velkých plánů nakonec naštěstí z větší části sešlo. Nedostávalo se peněz, stavebního materiálu, ani lidí. Přesto se však některé stavby z těchto velkých plánů realizovaly. Most Antonína Zápotockého toho byl příkladem.

Jeho stavba začala sérií rozsáhlých demolic v oblasti bývalých sadů Pětatřicátníků. Zmizel celý domovní blok mezi současnou hlavní poštou a Peklem. V rámci jediného odstřelu bylo zdemolováno 19 domů. Byl to tehdy největší městský odstřel v republice. O pár měsíců později následoval odstřel kasáren 35. Pěšího pluku. Významné stavby z roku 1826. Zdemolovány byly také domy na obou březích řeky Mže.

V letech 1967 – 1972 pak byl realizován most o délce přemostění 200 metrů a 60 centimetrů. Mostovka dosáhla šířky 31,5 metrů a dodnes tak patří k nejširším mostům v zemi. Na mostě je prostor pro dvojici tratí tramvají, pět jízdních pruhů a dva chodníky.

V letech 2017 – 2019 pak proběhla rekonstrukce, která řešila hlavně špatný stav izolace mostu. Okolí mostu zůstává ještě dnes nedokončené.

Napsat komentář