Dnes se společně vypravíme za nostalgickým světem perónů plných cestujících, projíždějícími naloženými nákladními vlaky a za ruchem nádražních restaurací. Nádraží u dnešní Valchy je jednou z méně známých a méně důležitých zastávek u Plzně, přesto se však honosí krásným souborem nádražních budov.
Zastávka u dnešní Valchy vznikla v roce 1876 a důvodem jejího vzniku nebyla ani tak doprava horníků do zdejších kamenouhelných dolů, ale především nakládka vytěženého uhlí. Zastávka se nachází na trati z Plzně do Klatov a Nýrska a byla stavěna soukromou firmou, jak bylo v té době běžné.
Nádražní budova vznikla několik let poté před koncem 19. století. Jedná se o velmi zdařilou a architektonicky hodnotnou stavbu, na které byly použity dobré materiály, a byla dobře řemeslně zpracována. Stavba byla prováděna dle takzvaných železničních normálií.
Zdá se to možná neuvěřitelné, ale osobitá architektura nádraží, kterou si tak často spojujeme s českou krajinou, městy a venkovem, byla ve své době trochu cizorodá. Jako vzor si brala venkovskou architekturu alpskou, která na český venkov přivedla třeba do té doby prakticky neznámé výrazné převisy střech ve štítech a kombinace hrázděné a zděné architektury. Klasické české stavby mívaly štíty rovné, mnohdy svým zdobením zcela zakrývaly střechu.
I přesto, že se jednalo o cizorodé prvky, jejich kvalitní provedení, perfektně odvedená řemeslná práce a skvělé materiály vytvořily stavby, které se s naší krajinou dobře sžily. Vydržely dokonce i desetiletí ne-údržby a všemožné přestavby.
Samotná osada Valcha je pravděpodobně nejnovější vesnicí u Plzně. Se současným názvem vznikla až ve dvacátých letech 20. století. Současné čtvrti předcházela dělnická kolonie zvaná jednoduše Kolonie, kde bydleli dělníci pracující v místních hnědouhelných dolech. Kolonie však zanikla po vytěžení uhlí a její existence se tak počítala jen na pár desetiletí. Domy pak byly na počátku dvacátého století zbourány a teprve o dvacet let později zde vznikla současná Valcha.
Současné nádraží je však zřejmě odsouzeno k demolici, kvůli plánované „modernizaci“ tratě. Současná stanice se posune blíže Valše, což jistě potěší místní. Bohužel však bytelná, krásná a velmi kvalitní nádražní budova v plánech modernizace označená jako neekonomická, nedostane šanci na nové využití.
Z dnešního nádraží vede již zaniklá odbočka na vlečku, o které jsme pro vás také připravili jeden díl, který si budete moct shlédnout již příští týden.
Zajímavé odkazy:
Informace o nádraží.
Soubor s plány na modernizaci tratě (PDF)
No to snad, že chtějí zbourat nádraží Valcha! To by se mělo zachránit. Zvlášť v dnešní době kdy je bydlení drahé. To zase se správa demolice železnic předvedla :((((((. Robert M