Po průzkumu Americké ulice vás dnes v našem pořadu vezmeme k jednomu mostnímu fešákovi, který ve své době představoval naprostou špičku stavitelství. Pojďte s námi objevit Kalikovský most.
Díl si můžete přehrát zde
Kalikovský most stojí u kalikovského mlýna od roku 1906, kdy byl postaven plzeňskou firmou Müller a Kapsa, která na poli českých stavebních firem představovala progresivní a odvážnou entitu. Stojí za stavbami jako je Hlávkův a Čechův most, prvorepublikové dálnice D1 a za většinou hal podniku Škoda v Plzni. Prostě byli moderní, pružní a nebáli se experimentovat. Do Plzně přinesli tehdy inovátorské železobetonové konstrukce. A náš most přes Mži představoval ve své době technickou špičkou.
Jedná se o železobetonový trámový most. V době výstavby to byl nejdelší železobetonový trámový most v Rakousku Uhersku! Pěšky ho přejdete za zhruba 20 sekund. No, může se na první pohled zdát mostem krátkým, ale když se na něj podíváme zespoda, uvidíme poměrně odvážnou konstrukci, která bez středového pilíře překonává vzdálenost 24 metrů a to už je pořádná vzdálenost. Dva betonové nosníky nesou mostovku o šířce 7,21 metru, která je dnes uzpůsobena k průjezdu v jednom směru.
Proč most vznikl? Byl součástí stavby nové okresní silnice, která spojila Plzeň s Radčicemi novou silnicí, která podél Mže a radčických skal nabídla rychlé přímé spojení s městem. Do té doby zde byla polní cesta a dřevěný most a do Radčic se jezdilo od statku Košutka. Na místě je dodnes kilometrovník ukazující začátek této nové silnice, která je dnes frekventovanou tepnou.
Most vznikl v době, kdy i nové a pokročilé technologie byly také estetické a hezké. A tak tento moderní most nese secesní dekor a výzdobu. Ikonické jsou čtyři kandelábry, které nesou kulovitá osvětlovací tělesa s originálně řešenými ocelovými konzolami v podobě kohoutů. Na obou stranách mostu jsou ze strany od řeky znaky města Plzně a i zábradlí je ze strany od řeky dramaticky vykonzolováno ze zmíněných nosníků. Prostě krása.
V roce 2002 prošel most opravou, původní žulová dlažba byla nahrazena asfaltem a všechna výzdoba byla citlivě rekonstruována. Okolní prostředí se od doby výstavby taky dost změnilo a někdy jsou to změny dost podivné.
Dnes je to velmi důležitá pěší spojnice centra města s Lochotínem, lochotínským parkem i Zoo. Od roku 1995 je most chráněn jako technická památka.
Související zajímavosti:
Most na památkovém katalogu
Most na Wikipedii