Dnes zkoumáme Masarykův most, který je nejen krásný. Je to také technická památka a má i zajímavou historii. Železobetonový most se klene nad Berounkou – nezapomínejme, že Berounka dnes vzniká soutokem Mže a Radbuzy. Za autora je považován architekt Bohumil Hochman, který byl tehdy architektem firmy Müller & Kapsa, která most stavěla.
Ve své době to byla odvážná konstrukce a byl považován za největší český obloukový železobetonový most. Stavět se začal v roce 1915, tedy v době první světové války. Stavbu se podařilo udržet přes celý konflikt a dokončena byla v říjnu 1918. Má dvě betonové klenby. Rozpětí obou kleneb je shodné – 56,8 metru. Celková délka mostu je 133,7 metru a šířka 6,4 metru. V době dokončení to byl most dostatečný kapacitou, šířkou i nosností. Nikdo nečekal, že jednou bude tolik aut. V dobovém tisku se psalo: „Most konstruován jest na zatížení parním silničním válcem o váze 18 000 kg a tlačenicí lidí 400 kg na metr čtvereční.“ Cena stavba tehdy dosáhla 344 188 korun.
Válečná výstavba se však na kvalitě mostu projevila. Po dokončení bylo konstatováno, že například někde je v betonu méně cementu, jinde bylo vidět, že kvalita odvedené práce nebyla ideální. Odborníci tehdy umírali na frontách světového konfliktu a dělníků bylo málo. K mostu však tehdy ještě nevedl násep dnešní Jateční ulice a tak bylo dost času na opravy. Slavnostní předání po dokončení silnice a nutných opravách proběhlo 25. června 1922.
Dnes jsme zvyklí mosty dělat nudně jednoduché a nezajímavé, ale na Masarykově mostě se podepsal architekt, který jej navrhoval. Je tak nejen funkční, ale také krásný. Zábradlí, pilíře a zejména pak betonové pylony s modernisticky pojatými lucernami, jsou skutečně parádní. Zmíněné lucerny jsou replikami, které byly vyrobeny podle jediného dochovaného exempláře.
Po skoro století používání byl most ve špatném stavu a v roce 2008 byl uzavřen. Vedle něj následně proběhla stavba nového silničního mostu a Masarykův byl citlivě zrekonstruován. Po dokončení slouží cyklistické a pěší dopravě.
Krom silničního mostu je hned vedle ještě most železniční. Tento nýtovaný krasavec je součástí trati do Žatce. Od roku 1873, kdy zde vznikl první most, byl několikrát upravován. Současná konstrukce je z roku 1910, zesilovaná v roce 1920. Zajímavostí je naddimenzovaná šířka pilířů. V době stavby se počítalo s druhou kolejí tratě na sever. K její stavbě nakonec nikdy nedošlo.
Ještě jedna zajímavost. Kousek nad řekou se nachází Hydrologická stanice, která měří průtok a výšku hladiny. Na roztomilé stavbičce naleznete bližší informace a také rekordní průtoky. První místo si stále drží povodeň v roce 2002.